Mijn rol als hulpverlener

Hoogbegaafde kinderen, jongeren of volwassenen voelen zich binnen de hulpverlening niet altijd begrepen. Door als hulpverlener op de hoogte te zijn van wat typerend is voor deze doelgroep en hier rekening mee te houden, kom je al een heel eind. Het is belangrijk dat hoogbegaafden zich erkend voelen in hun moeilijkheden en in hun ‘zijn’. Besteed hier dus voldoende aandacht aan. Dit betekent ook dat het belangrijk is de aanpak en je taalgebruik aan te passen aan hun competenties. Benader een kind niet te kinds, hou het tempo voldoende hoog, maak het niet te simplistisch. Gezien hun kritische ingesteldheid, is het ook nodig dat je als hulpverlener authentiek bent. Wees eerlijk, maak geen beloftes die je niet kan nakomen, hou geen informatie achter. Biedt daarnaast voldoende uitleg zodat er een antwoord komt op de vele ‘waarom-vragen’. Luister ook naar wat hoogbegaafden te vertellen hebben. Vaak hebben ze een goede kijk op de eigen leefwereld.

Naast de persoonlijke aanpak als hulpverlener, zou ook de bredere hulpverlening er baat bij hebben om meer ‘hoogbegaafd-vriendelijk‘ te zijn. Door ook in de omgeving rekening te houden met de eigenheid van hoogbegaafden, creëer je een ruimer kader waarbinnen zij terecht kunnen. Dit kan door middel van kleine aanpassingen, bijvoorbeeld door de communicatiestijl aan te passen of in de wachtzaal informatie en materialen te voorzien die ook voor hoogbegaafden geschikt zijn.

Meer weten over hoe je als organisatie hoogbegaafd-vriendelijk kan werken? Bekijk dan zeker de stapstenen naar een hoogbegaafdheid-vriendelijke organisatie.